top of page

Intimidatie op Brusselse trein: "Ik durfde niemand bellen, want hij zat naast me"

Updated: May 11, 2023

Romi Verhaeghe reist op 19 januari 2022 met de trein van Diest naar Brussel wanneer ze lastiggevallen wordt door verschillende mannen. In de aangrijpende podcast 'NMBS - Not My BrusSels' deelt ze haar ervaringen met onze redactie en roept ze de NMBS op om preventief in te grijpen.


Dinsdag 9 mei 11u30 | Lore Reumers

 



"Er kwamen mannen naast me zitten, een van hen stelde veel vragen. Hoe heet je, hou oud ben je, mag ik je sociale media, heb je een vriendje... Er hing ook een bepaalde spanning, alsof hij mij elk moment iets kon aandoen."


Laat op de avond nog een trein nemen, is voor veel vrouwen een opgave. Ze voelen zich in veel gevallen onveilig, ook voor Romi voelde dat dus zo aan. Exacte cijfers van het aantal meldingen van intimidatie op de trein zijn er volgens woordvoerder van de NMBS, Dimitri Temmerman, niet. "Als we ze hadden, zouden ze ook niet veel zeggen, in het geval van intimidatie wordt er ook vaak naar de politie gebeld."


"Ik was gewoon enorm bang."


Securail, de beveiligingsdienst van de NMBS, is er om de veiligheid op de Belgische treinen en perrons te garanderen. Toch is het volgens Romi niet altijd gemakkelijk om hen te contacteren. "Ik durfde mijn gsm niet nemen om Securail of de politie te bellen, dat kon ook niet omdat die mannen letterlijk naast mij zaten. Ik was gewoon enorm bang."


NMBS adviseert om wel contact op te nemen met Securail. "Het noodnummer is zichtbaar op al onze treinen, daar kan je altijd terecht, dag en nacht. De meldingskamer bekijkt meteen wie er geschikt is om ter plaatse te komen", zegt woordvoerder Dimitri Temmerman. De politie of de eigen beveiligingsdienst kan worden ingeschakeld, afhankelijk van de aard van het incident en wie er in nood is.


Ook in de opleiding van het personeel staat de veiligheid centraal. Volgens Dimitri Temmerman worden zowel veiligheidspersoneel als conducteurs verplicht een specifieke training volgen om met intimidatie en grensoverschrijdend gedrag te kunnen omgaan.


Vrouwencoupés


In Duitsland experimenteren ze sinds 2016 met vrouwencoupés. In België is dat momenteel nog niet aan de orde, legt Dimitri Temmerman uit. "Momenteel willen we blijven inzetten op de aanwezigheid van onze treinbegeleiders en onze veiligheidsagenten. We vragen ook een zichtbare aanwezigheid van federale politie aan boord. De combinatie van die twee moet zorgen voor de veiligheid aan boord van onze treinen."


Wie nood heeft aan ondersteuning op de trein, kan altijd terecht op het noodnummer van de NMBS, 0800/30 230.











157 views0 comments

Comments


bottom of page